Autor |
Wiadomość |
Budyniu |
Wysłany: Pią 4:39, 23 Lut 2018 Temat postu: |
|
yahoo -Dzięki za sprostowanie- faktycznie pomyliłem te dwa pojęcia. Co to stukowego - z mojego doświadczenia wynika że samozapłon zakończony spalaniem stukowym jest dużo bardziej agresywny a sam metaliczny stuk bardzo dobrze słychać, natomiast ten inicjowany przez iskrę jest dużo słabszy dźwiękowo.
yahoo napisał: | Spalanie stukowe to - książkowo - sytuacja, w której w okolicach świecy następuje normalny zapłon mieszanki (od iskry). |
Taka sama sytuacja może wystąpić po samozapłonie np. w przypadku zbyt dużego CR i przegrzania komory spalania czy zbyt ubogiej mieszanki i niskiej LO paliwa(słabej jakości), wówczas energia ze wzrostu ciśnienia i ciepło komory spalania zainicjuje zapłon dużo wcześniej niż iskra, spowoduje to przekroczenie granicznego ciśnienia gazów dla normalnego spalania i skończy się spalaniem stukowym, takie samo zjawisko będzie gdyby w tym samym momencie wystąpiła iskra - efekt zbyt wczesnego zapłonu.
pzdr |
|
 |
Aarek1414 |
Wysłany: Śro 20:11, 21 Lut 2018 Temat postu: |
|
Dzięki henio12324 już zamontowany |
|
 |
henio12323 |
Wysłany: Śro 20:08, 21 Lut 2018 Temat postu: |
|
tak nie raz własnie w tym miejscu montowałem taki czujnik, w zasadzie to miejsce jest dowolne, kwestia róznic temperatury jest bardzo mała - aby było to raczej w połowie układu lub niżej, bo na samej górze chłodnicy bywa sporo chłodniej - bo płynu nie ma idealnie pod korek |
|
 |
Aarek1414 |
|
 |
yahoo |
Wysłany: Wto 21:26, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
henio12323 napisał: | ale tez z innej strony - jak np cos sie zajarzy by zrobic samozapłon, wiaze sie to tez z przedwczesnym zapłonem - bo skoro potrafi zapalic w kazdym momencie mieszanke, to najlepsze warunki beda w okolicach gmp - nawet przed zapłonem. wiec mozna powiedziec że to jedno by wynikało z drugiego |
Nie. I tak;) Czyli za, a nawet przeciw ;D Zapalenie mieszanki od zewnętrznego źródła - czy to jest iskra, czy żarzący się element w komorze spalania, czy cokolwiek innego - nie spełnia definicji samozapłonu. Samozapłon to - co do zasady - zapalenie się samoistne, bez udziału żadnych zewnętrznych źródeł energii. Ale owszem, potocznie używa się tego określenia.
Wracając do spalania stukowego warto zdefiniować sobie co to takiego liczba oktanowa: jest to miara odporności paliwa na samozapłon. Im wyższa LO - tym trudniej o samoistne - a tym samym niekontrolowane - zapalenie się mieszanki. Przekładając to na ludzkie można uprościć temat do tego, że im wyższa LO, tym wyższa temperatura/ciśnienie mieszanki jest potrzebna, żeby zapaliła się sama z siebie. Dlatego spalanie stukowe pojawia się np wtedy, kiedy zatankujemy paliwo gorszej jakości, niż wymagana przez konstrukcję silnika. Oczywiście to nie jedyny przypadek
Spalanie stukowe to - książkowo - sytuacja, w której w okolicach świecy następuje normalny zapłon mieszanki (od iskry). Ponieważ płomień w komorze spalania nie rozchodzi się natychmiast, tylko z jakąś tam prędkością - to zanim dotrze on w odległe zakątki komory mija jakiś skończony czas. Tymczasem już zainicjowane (przez iskrę) spalanie powoduje nagły wzrost ciśnienia w całej komorze - powodując dalsze sprężenie niespalonej jeszcze mieszanki w odległej od płomienia części komory spalania - i jej samoistne zapalenie się, mimo, że jeszcze nie dotarło tam czoło płomienia zainicjowanego prawilnie iskrą. Taka sytuacja może się zdarzać gdy wspomniana już LO jest zbyt niska w stosunku do wymagań silnika, gdy mamy za wczesny zapłon, gdy mamy nieprawidłowy skład mieszanki, etc.
No i dałem się wciągnąć w teorię ;P Już się zamykam
pozdrówki
yahoo |
|
 |
henio12323 |
Wysłany: Wto 19:16, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
ale tez z innej strony - jak np cos sie zajarzy by zrobic samozapłon, wiaze sie to tez z przedwczesnym zapłonem - bo skoro potrafi zapalic w kazdym momencie mieszanke, to najlepsze warunki beda w okolicach gmp - nawet przed zapłonem. wiec mozna powiedziec że to jedno by wynikało z drugiego |
|
 |
yahoo |
Wysłany: Wto 12:53, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
żółf napisał: | yahoo napisał: | Budyniu napisał: | Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe. |
Hola, hola. Mam wrażenie, że w tej dyskusji trochę mylimy spalanie stukowe z samozapłonem. To różne rzeczy.
pozdrówki
yahoo |
Wydawało mi się, że spalanie stukowe, samozapłon, spalanie detonacyjne to synonimy. Tylko nie zawsze wygląda to jak w tdiku, że szaleńczego pędu nie idzie przerwać  |
Nie do końca. Stukowe i detonacyjne to rzeczywiście synonimy, gdzieś kiedyś jeszcze słyszałem jakieś inne określenie na to zjawisko. Mniejsza. Samozapłon jest jednym z elementów procesu spalania stukowego - ale to nie to samo. W skrócie, w spalaniu stukowym dochodzi do niekontrolowanego samozapłonu mieszanki, w niekorzystnym momencie i miejscu. Idąc tym tropem faktycznie można by powiedzieć - bez samozapłonu spalania stukowego nie ma, ale samozapłon sam w sobie może występować z różnych powodów, niezależnie od zjawiska spalania stukowego, i nie zawsze być niepożądanym.
Masa literatury jest na ten temat, chyba nie warto tutaj drążyć
pozdrówki
yahoo |
|
 |
żółf |
Wysłany: Wto 11:43, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
yahoo napisał: | Budyniu napisał: | Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe. |
Hola, hola. Mam wrażenie, że w tej dyskusji trochę mylimy spalanie stukowe z samozapłonem. To różne rzeczy.
pozdrówki
yahoo |
Wydawało mi się, że spalanie stukowe, samozapłon, spalanie detonacyjne to synonimy. Tylko nie zawsze wygląda to jak w tdiku, że szaleńczego pędu nie idzie przerwać  |
|
 |
yahoo |
Wysłany: Wto 8:07, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
Budyniu napisał: | Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe. |
Hola, hola. Mam wrażenie, że w tej dyskusji trochę mylimy spalanie stukowe z samozapłonem. To różne rzeczy.
pozdrówki
yahoo |
|
 |
Aarek1414 |
Wysłany: Wto 7:30, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
Gaźnik zawsze reguluję do temperatury i wysokości według nastawów które dostałem od poprzedniego właściciela. Dzisiaj zamawiam uszczelki pod głowicę, ale najpierw jeszcze raz gaźnik. |
|
 |
janexc200 |
Wysłany: Wto 6:33, 20 Lut 2018 Temat postu: |
|
nie ustawiaj bogato tylko normalnie do danej temperatury, bo to tez niedobre
jeśli ktoś ustawił gaznik 40h temu np w sierpniu to normalne ze to ustawienie bedzie teraz za ubogie, bo w zimie silnik dostaje duzo wiecej powietrza,
ostatnio znajomy to olewał i zimą jezdził na takim przeciągającym silniku, teraz robi kapitalke, luz na korbie chyba z milimetr
po zdjeciu głowicy przykreć suwmiarkę albo coś innego idealnie równego do cylindra od góry i złap szczelinomierzem odleglość miedzy suwmiarką a tłokiem w GMP najłatwiej pokrecająć tylnym kołem na biegu-w exc z tym silnikiem ma tam byc od 0,1mm do 0, jeśli tak nie jest to ktoś dał złą/złe uszczelki pod silnikiem |
|
 |
żółf |
Wysłany: Pon 23:24, 19 Lut 2018 Temat postu: |
|
Jeżeli taki dźwięk jak na powyższym filmie, to właśnie objaw źle ustawionej mieszanki w 2t. Jak przegrzejesz jest dokładnie to samo. |
|
 |
Aarek1414 |
Wysłany: Pon 23:21, 19 Lut 2018 Temat postu: |
|
Myślałem, że zapłonem steruje moduł. Do końca tygodnia montuję sprzęt, nowa świeca, paliwo i jeszcze raz ustawię gaźnik na bogato.
Czy po zdjęciu głowicy będę już coś wiedział o uszczelce pod cylindrem? Chociaż dziwi mnie to, że moto 40 godzin chodziło dobrze. |
|
 |
henio12323 |
Wysłany: Pon 21:00, 19 Lut 2018 Temat postu: |
|
a tam jest opcja przestawienia zapłonu w ogóle ?
najprędzej to zły stopien kompresji - czyli źle dobrana uszczelka pod cylindrem,
a moduł nie bardzo ma nic do tego znajomy przerobiona 250 na 300 na module od 250tki, i odwrotnie też - kwestia było w troche innym moze oddawaniu mocy czy kręceniu góra |
|
 |
Budyniu |
Wysłany: Pon 19:15, 19 Lut 2018 Temat postu: |
|
Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe. |
|
 |