Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna Forum miłośników motocykli KTM
KTM Ready to Race
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zawory: czy ktoś zmieniał z tytanowych na stalowe?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna -> Serwis
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Pon 11:06, 09 Sty 2017    Temat postu: Zawory: czy ktoś zmieniał z tytanowych na stalowe?

Pacjent: 250 EXC-F, 2008

Diagnoza: nadchodzi czas na wymianę zaworów.

Rozpoznanie: Aktualnie są tytanowe, których komplet przy najlepszych wiatrach to ok 1400 pln. Komplet nowych stalowych Proxa: 700 pln. Trwałość stalowych: wyższa. Oczywiście, większy ciężar zaworów, większe obciążenie napędu rozrządu, straty mocy na wysokich obrotach... Teorię znam.

Pytanie: czy ktoś dokonywał takiej zmiany w swoim motocyklu i może się podzielić wrażeniami i spostrzeżeniami? Czy np trzeba wymieniać gniazda, czy mogą zostać oryginalne (oczywiście dotarte pod nowe zawory)? Jak z osiągami, czy różnica jest bardzo odczuwalna?

Będe wdzięczny za podpowiedzi

pozdrówki
yah


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez yahoo dnia Pon 11:06, 09 Sty 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
theodor




Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 11:58, 09 Sty 2017    Temat postu:

Zrobisz kaleke z motocykla, dramat jest na stalowych.
Jeździłem bliźniakiem swojego SXF-a w któryms ktos założył stalowe, dynamika silnika była tragiczna.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Pon 12:46, 09 Sty 2017    Temat postu:

theodor napisał:
Zrobisz kaleke z motocykla, dramat jest na stalowych.
Jeździłem bliźniakiem swojego SXF-a w któryms ktos założył stalowe, dynamika silnika była tragiczna.


Z ciekawości, o którym roczniku mowa? Przyznam, że też się nieco obawiam spadku osiągów, ale podejrzewam jednocześnie, że w SXF oczekujesz innej charakterystyki, więc to co Tobie doskwiera, dla mnie może być zupełnie nieodczuwalne. Mnie stalówki kuszą głównie ze względu na wyższą trwałość, no i oczywiście bardzo sympatyczną cenę, no ale jak mam dostać w efekcie muła, to podziękuję Smile

pozdrówki
yahoo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
theodor




Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 13:36, 09 Sty 2017    Temat postu:

Mam na mysli osttni wypust gaźnikówki 2007-010

Jasne ze motocykl enduro ze swoim modułem inaczej oddaje moc, a we wtryskowych jest to jeszcze bardziej odczuwalne. EXCF wtryskowy przy moim SXF-e wkręca sie jakby był zepsuty, ale tak jak piszesz, czego innego sie od nich oczekuje.
Ja mam porównanie przy MX i róznica była mega wyczuwalna na minus stalówek.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pablo83




Dołączył: 02 Sie 2014
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pon 14:08, 09 Sty 2017    Temat postu:

Dzieki theodor za opinie o tych stalowkach.Sam ostatnio wymienialem ale tylko ssace i tez mialem dylemat czy kupic stalowe czy tytany.Jednak wziolem tytany.Co do gniazd to dopiero jak zalozylem nowe zawory i skrecilem walki to dopiero bylo widac ze gniazda sa wyrobione bo wchodzila najmniejsza plytka zaworowa.Czyli zawow mocno wpuszczony w glowice.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
henio12323
Moderator



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 13844
Przeczytał: 18 tematów

Pomógł: 273 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włodawa / Lublin

PostWysłany: Pon 19:46, 09 Sty 2017    Temat postu:

pół biedy że spadnie dynamika, gorzej z zywotnoscią, stalowe są mniej zywotne. do tego głowice sa przystosowane pod zawory tytanowe. które są lżejsze i wymagaja bardziej miekkich spręzyn - takie zawory nie walą w głowice, stalowe już tak. jak głowica nie jest przystosowana, to gniazda lecą momentalnie.

czasem warto odżałować na oryginał i miec spokój.

jak chcesz to napisz jutro na PW zobacze moze udało by mi sie cos taniej załatwic takie zawory


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez henio12323 dnia Pon 19:47, 09 Sty 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Wto 9:12, 10 Sty 2017    Temat postu:

henio12323 napisał:
pół biedy że spadnie dynamika, gorzej z zywotnoscią, stalowe są mniej zywotne. do tego głowice sa przystosowane pod zawory tytanowe. które są lżejsze i wymagaja bardziej miekkich spręzyn - takie zawory nie walą w głowice, stalowe już tak. jak głowica nie jest przystosowana, to gniazda lecą momentalnie.

czasem warto odżałować na oryginał i miec spokój.

jak chcesz to napisz jutro na PW zobacze moze udało by mi sie cos taniej załatwic takie zawory


Napiszę.

Co do żywotności: znowu, teoria i 'wiedza' z internetów: tytany nie tyle są trwalsze, co w okresie eksploatacji lepiej zachowują kształt i wymiary, za to jak już nadejdzie na nie pora, to rwą się bez ostrzeżenia. Stalowe dokonują zwykle żywota łagodniej, ale częściej trzeba je kontrolować. Co do gniazd - Prox w swoich materiałach pisze, że ichnie stalowe zamienniki oryginalnych zaworów są dostosowane do współpracy z gniazdami, aczkolwiek tutaj też czytałem różne opinie.

Co do spokoju: ja mam w tej chwili tytanowe zawory z nieznanym przebiegiem - mają co najmniej 90h, bo tyle sam nalatałem tym gratem, co było wcześniej - nie mam pojęcia. Serwisówka mówi: wymiana po 80h przy hobby use. Nie wykluczam, że te zawory mają tyle, ile mam na liczniku, co powoduje, że mam obawy. Stalowe, przy nieznanym przebiegu, dawałyby mi - paradoksalnie - większy spokój ducha.

No generalnie cały czas szukam potwierdzonej informacji z pierwszej ręki. To co naczytałem na internetach jakoś mnie nie przekonuje, i to w żadną stronę Smile

pozdrówki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
theodor




Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 9:32, 10 Sty 2017    Temat postu:

Powiem co wiem

Tytanowe zawory z racji charakterystycznej cechy materiału dają typowy objaw. Otóż zmęczenie materiału, głównie termiczne objawia sie płynięciem materiału. W pewnym momencie zaczyna wyciągać się materiał trzonka i relatywnie szybko wówczas potrafi dojść do urwania grzybka zaworu. Z moich obserwacji mogę powiedzieć że póki luz zaworowy sie nie zmienia to nie ma specjalnie dużego ryzyka urwania zaworu. Za to jak zacznie dość szybko maleć to nie mad czym myśleć. Dlatego nie ma co się zastanawiać czy danej grubości płytka zaworowa jest ok czy nie, bo zanikający luz jest objawem sugerującym wyciaganie się trzonka zaworu.
Stalowe zawory w praktyce nie płyną, wypracowuje się przylgnia i zaworu i gniazda.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
amek721




Dołączył: 24 Lis 2013
Posty: 1098
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biłgoraj

PostWysłany: Wto 10:09, 10 Sty 2017    Temat postu:

Też dodam coś od siebie
Tytan jest bardziej wytrzymały od stali - to chyba oczywiste (mówimy tu o dobrym stopie stali i dobrym stopie tytanu). Im wyższa wytrzymałość danego materiału, tym wyższa kruchość, dlatego faktycznie zawór tytanowy może urwać się "gwałtowniej" niż stalowy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
theodor




Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:36, 10 Sty 2017    Temat postu:

no własnie tytan nie urywa sie z powodu kruchości, a płynięcia, czyli odkształceń plastycznych.

To samo dotyczy np spręzyn zawieszenia tytanowych. One nie pekaja tylko w pewnym momencie drastycznie zmienia się charakterystyka ugięcia.

Zresztą własnie ze wzgledu na charakterystyke tytanu pod zadnym pozorem nie wolno docierac tytanowych zaworów


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez theodor dnia Wto 11:08, 10 Sty 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Wto 13:03, 10 Sty 2017    Temat postu:

Gnębię temat dalej, tym razem ryję po katalogach części.

I wychodzi mi, że rocznik 2013 ma zawory takie same jak mój 2008. Potwierdza to również katalog ProXa.

Tymczasem w manualu 2013 nie ma bezwzględnej wymiany po 80h, tylko jest kontrola co 105 godzin... Co więcej, w tymże manualu są też podane wymiary kontrolne. Bądź tu mądry.

Czy rozumieć to tak, że dla 2008 było ograniczenie, bo producent sam nie miał wiarygodnych danych nt trwałości zaworów i wolał się zabezpieczyć asekuranckim interwałem wymiany, czy może w późniejszych rocznikach zmieniło się coś dookoła - np materiał gniazd czy prowadnic, i stąd w późniejszych rocznikach te zawory mają inne zalecenia serwisowe? W 2016 jest jeszcze inaczej - wymiana co 135...

Zmierzam do tego, że być może zamiast zakładać, że zawory robię już teraz niezależnie od ich stanu, można poprzestać na pomierzeniu ich zgodnie z manualem do rocznika 2013.. Jak nie będą OK, to oczywiście wymienić, ale jak będą OK, to zapiąć z powrotem, zmienić jeno dla porządku uszczelniacze, a zaoszczędzoną kasę wydać na coś fajnego? Co mówita?

pozdrówki
yahoo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
theodor




Dołączył: 05 Paź 2014
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 13:15, 10 Sty 2017    Temat postu:

Dokładnie tak.

Prowadzę serwis Ducati i tutaj tez na przestrzeni lat zmienia sie tolerancja ale pewnych elementów czy zmieniaja sie interwały serwisu/wymiany.

Wyglada na to że producent zdobywając doswiadczenie modyfikuje pewne wartosci pierwotnie ustalone dość rygorystycznie dla bezpieczeństwa zapewne.

Ja w swoim silniku na nowych zaworach tytanowych mam zrobione 160H i nawet setke luz póki co sie nie zmienił.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zbyster




Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 9:45, 20 Sty 2017    Temat postu:

Jeszcze taki pytanie: jak wygląda porównanie zaworów tytanowych oryginalnych z tytanowymi Proxa?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
henio12323
Moderator



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 13844
Przeczytał: 18 tematów

Pomógł: 273 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włodawa / Lublin

PostWysłany: Pią 12:19, 20 Sty 2017    Temat postu:

Zawsze oryginal lepszy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna -> Serwis Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin